Canada

zaterdag 25 juni 2022

Dag 1: Frankfurt - Seattle: Het relaas van de eerste dag.

Frankfurt.
De dag begon vroeg in Frankfurt: 05:30 uur opstaan, ontbijt om 06:00 uur in het Holiday Inn Hotel te  Frankfurt.
Holiday Inn Frankfurt.
Om 07:00 bracht de hotelshuttle ons naar de vertrekterminal 1B, in een 10-15 minuten. De incheckbalies van Lufthansa bevinden zich in terminal 1A. Bij de incheck vroeg men het CST bewijs van vaccinatie, het 'Proof of vaccination for passenger disclosure to the USA' document. Ook het volledige adres van het eerste hotel dienden we op te geven. Daarop kregen we onze plaatsen in het vliegtuig naast elkaar, aan het vensterke.
Frankfurt - Seattle.
De vlucht naar Seattle is met een Airbus 330-300, met een zetelverdeling 2 - 4 - 2 dat volledig vol is. Het geplande vertrek om 10:45 was iets meer da een half uur vertraagd zodanig dat we om 11:30 uur konden opstijgen. De vlucht is wegens de uitstekende weersomstandigheden goed te volgen, en ook op ons schermpje in de rugleuning van de zetel voor ons. Een drankje naar keuze, champagne/sekt, biertje, frisdrankje en ook water worden verdeeld.
Vluchtroute: Frankfurt - Seattle.
We vliegen ten noorden voorbij IJsland en over Groenland. Hier hebben we getracht om ijsberen te spotten, maar enkel ijs en sneeuw gezien.

Mount Rainier.
Al van bij de nadering van de luchthaven van Seattle wordt men overweldigd door het spectaculair uitzicht op de hoge berg bedekt met sneeuw: Mount Rainier 4392 meter hoog.
Mount Rainier te zien bij de landing in Seattle.
Seattle.
Na een vlucht van 9 uur en 45 minuten landen we op Tacoma, de Internationale luchthaven van Seattle. Het is dan 21:15 uur (Europese tijd) of 12:15 lokale tijd. We zijn met 16 personen plus Roger onze gids die vanuit België mee de reis begeleidt. In Seattle staat de Guy, onze tweede gids en chauffeur ons op te wachten. De temperatuur in Seattle:26°. De immigratie is heel vlot. Wel een redelijk lange rij die staat aan te schuiven, maar het verloopt heel vlot. Paspoort, bij enkelen de vingerafdrukken en bij anderen weer niet. Raar maar waar. Een vraag beantwoorden wat men komt doen en hoeveel cash geld je meebrengt. Vlotte toegang tot de USA.

Iran
Eén koppel werd grondig nagekeken. Zij waren 7 jaar geleden in Iran geweest. En dat weten de yankees. Ze hadden een nieuw paspoort zonder stempels, maar die jankies weten alles. Paspoort en GSM afgeven voor grondig nazicht. Dit alles zonder veel uitleg of vragen. Maar ze werden verder toegelaten. Het onderzoek duurde wel een dik uur. De groep wachtte geduldig zodat we voltallig naar buiten konden.
Marriott Seattle Airport hotel.
Seattle.
Vanaf de luchthaven is er een shuttle dienst naar het hotel voorzien. Nadat we onze koffers in de kamers afgezet hebben worden we om 16:00 uur verwacht voor een eerste bezoek aan de skyline van Seattle. We rijden langs een route waar er nogal wat ontheemden op straat in staan-caravans verblijven. Niet erg aanlokkelijk en ook niet erg veilig vermoed ik. Ook enkele domme rare snuiters die hun opgefokte voertuigen en oldtimers komen showen aan de liefhebbers. We hebben er wat rondgedoold zonder veel interesse. Daar zijn we niet zover voor gekomen. Onnozelaars zijn er overal.
Mount Rainier
Vanuit het vliegtuig lag Mount Rainier schitterend met de besneeuwde top te schitteren. We hebben deze nu vanaf de grond ook kunnen bekijken. Mount Rainier is met 4392 meter en zijn besneeuwde top een prominent kenmerk in het landschap ten zuiden van Seattle. We rijden terug naar het hotel. Maar door enkele wegvergissingen en stom heen en weer gereden toch aan het hotel geraakt.
Skyline Seattle.
Logies: Marriott hotel.
We logeren onze eerste nacht in de USA. Hotel: Marriott hotel Seattle Airport
Route van zaterdag in Seattle - Naar skyline van Seattle.
We nemen ons avonddiner in het hotel restaurant. Guy had een Mexicaans restaurant gereserveerd. Dat was ook niet rondgevraagd. Daar hadden we dan ook totaal geen zin meer in na een lange dag van 33 uur en met een lange vlucht. Nogal dom van Guy om na een zeer vermoeiende dag nog een half uur ver te rijden naar een restaurant. Daarom rustig in het hotel gebleven en er gegeten. Niet het meest intelligente idee van reisleider Guy. Einde van het relaas van de eerste dag naar het Amerikaanse continent.  De zaterdag is een dag van 33 uur geworden.