Canada

dinsdag 12 juli 2022

Dag 18: Jackson Hole -> Salt Lake City.

Van de staten Wyoming door Idaho naar Utah.
De laatste dag door de USA is nog een lange verplaatsing van 445 km van Jackson Hole naar Salt Lake City. Na de prachtige landschappen van meren en hoge bergtoppen, rijden we door de landbouwstaat Idaho om uiteindelijk in de staat Utah, de hoofdstad Salt Lake City (SLC) te bereiken. We vertrekken aan het hotel te Jackson Hole om 08:00 uur.
Hotel 'The Lodge' in Jackson Hole in de ochtend, rond 08:00 uur
Als eerste en zeer voornaam punt bij reizen in de V.S. is zorgen dat men zijn voorraad eten en drinken opslaat. Vandaag is de supermarkt Albertson op enkele passen van het hotel gelegen.
In de Alberton supermarkt voldoende proviand opslagen.
Supermarkt Albertsons.
Het is uiteindelijk 08:35 uur dat we Jackson Hole kunnen verlaten. Jackson Hole ligt schitterend tussen het gebergte en op een hoogte van 1767 meter.

Van Wyoming via Idaho naar Utah.
We nemen de baan 89 South. Na 112 km komen we rond 10:10 in Afton. Hier is de grootste elkboog ter wereld. Iets stoms en onnozel waar Amerikanen trots op zijn. Maar ach, ze hebben weinig anders om fier op te zijn. We stoppen er toch maar om dat ding te fotograferen.
Afton - Wyoming - Elkhorn Arch. Hangt boven de baan.

Beeld van een 'elk' in Afton.
We verlaten Wyoming en komen in de staat Idaho na 162 km. De staatsgrenzen kruisen regelmatig onze weg. Terug naar Wyoming, Utah en Wyoming en weer Utah.
Bord dat de staatsgrens aangeeft.
Op de eenzame 'XL' wegen tussen Wyoming, Idaho en Utah.
Bord dat welkom heet in de staat Wyoming.
Salt Lake City.
Het is 14:45 uur als we het hotel in Salt Lake City bereiken na 441 km. Maar wat een hitte. Ongelooflijk, maar in 2002 werden hier de Olympische winterspelen gehouden. Door de hoge ligging boven zeeniveau, geldt deze ijsbaan sindsdien als de snelste in de wereld. er zijn dan ook vele wereldrecords geschaatst.

State Capitool
Door onze reisbegeleiders krijgen we een snel bezoek aan Salt Lake City voorgesteld. Het State Capitool is het parlementsgebouw, van de staat Utah. Het imposante gebouw dateert uit 1916.
Capitool building van de staat Utah.
We konden hierna kiezen tussen drie opties: binnen het Capitool, de mormonen kerk of een koele bar. Maar vermits Salt Lake City DE stad van de Mormonen is, werd geopteerd om dit toch eens nader te bekijken. SLC is in de eerste plaats het religieuze centrum van de mormonensekte.
Mormonen tempel in SLC.
De stad is de historische en religieuze hoofdstad van de mormonen. Deze geloofsgemeenschap behoort tot een sekte met de rare benaming: 'Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen'. Deze sekte is gesticht in de 19° eeuw door Joseph Smith die 32 vrouwen had. Een gedeelte van de kerk zwoer polygamie af.
We krijgen een rondleiding in het Nederlands door een koppel dat heel lang geleden uit Nederland tot de mormoonse sekte is toegetreden. Deze volgelingen hebben een (of meerdere, dat weet ik niet meer) profeet.
Indrukwekkend is de zaal waar 3 x 7000 sekteleden een viering kunnen bijwonen.
Dit zeer vriendelijk koppel, de vrouw is een zuster of iets in die aard, is heel bereidwillig om hun geloof zo acceptabel voor te stellen. We krijgen informatie hoe we hun bijbel verder kunnen bestuderen. Het lijkt me veel te gelikt om zo maar aan te nemen. De stichter zou in 1822 de engel Moroni op bezoek gekregen hebben.
Te zot en goed voor de naïevelingen. Hopelijk vallen ze mij niet lastig met dat rare geloof. Wel indrukwekkende gebouwen waar een grote rijkdom achter zit. Ik laat me toch niet meer bekeren.

Na deze uitgebreide rondleiding die tot 18:15 duurde terug naar het hotel. Om 19:00 uur werden we gewassen en gekleed verwacht om te vertrekken naar het restaurant. Een wandeling te voet, een ritje met de tram (gratis in het centrum) en nog een gezamenlijk diner in een mooi Italiaans restaurant. Met een Italiaans restaurant kan men weinig verkeerd doen.

Rit van vandaag:
Jackson Hole tot Salt Lake City: 445 km. Temperatuur in SLC: 40°C.

Logies
We logeren in het Crystal Inn hotel. Vanavond hebben we een afspraak om het laatste dinner in de stad te houden. Het is een beetje wandelen tot aan de tram. In het centrum van Salt Lake City kan men  enkele trajecten gratis meerijden. We gaan dineren in het aangename Italiaans restaurant Brio Tuscan Grill.
Crystal Inn hotel te Salt Lake City.