Canada

donderdag 14 juli 2022

Dag 19: Salt Lake City -> Frankfurt

Niets kan blijven duren. Zoals aan alles, komt ook een einde aan deze rondreis doorheen West Canada en Noord-West USA. De herinneringen en foto's zullen nog lang bijblijven. We hebben in 11 (+2 Frankfurt) hotels gelogeerd. Om terug tot thuis te geraken, nog 2 vluchten. (+ 1 extra).
Crystal  Inn, hotel in SLC - Salt Lake City
'Planning' voor onze thuisreis op woensdag 13 juli 2022:
  • 13 Juli        Salt Lake City - Frankfurt   15:40 - 10:05    Lufthansa
  • 14 Juli        Frankfurt - Brussel              13:25 - 14:20    Lufthansa
Voormiddag in Salt Lake City
Op deze laatste dag van de rondreis was het een relaxte dag. Wat uitslapen, een rustig ontbijt en wat improviseren. Er was geen programma voorzien. De 2 reisbegeleiders moeten de 2 huurwagens binnen leveren. Dus was het aan de reizigers zelf om hun voormiddag in te vullen. Wij nemen de tram naar het centrum. In het centrum wat rondgewandeld. SLC is een moderne Amerikaanse stad. Hoogbouw, rustige lanen en weinig mensen op straat. De hitte maakt het ook niet erg aangenaam om buiten rond te wandelen.
Grote, brede lanen in SLC.
Na een uurtje hebben we het wel gezien. Eigenlijk is er weinig te zien. Geen terrassen, musea, kastelen, kerken.... Niets anders dan kantoorgebouwen. Op te merken dat SLC DE mormonenstad is. Al wat leuk is, zoals bij vele godsdiensten, verboden. De mannen lopen rond in hemd, das en vest ofwel in kostuum. Om de tijd wat te doden, rustig terug gewandeld naar het hotel ipv de tram te nemen.

SLC downtown.
Heenreis etappe 1.
We vertrekken om 12.15 uur met een shuttle busje van het hotel naar de luchthaven. Het busje moet 2 keer rijden, 18 personen + bagage verdeeld over 2 ritten. De luchthaven is niet ver, amper 10 km.
Route: Hotel - Airport Salt Lake City.
Bij het inchecken blijkt dat we vliegen met de Eurowings Discover maatschappij. Dit is een deel van de Lufthansa groep. Het boarden begint om 15.35. De zetelverdeling op de Airbus A300-330 is 2 - 4 - 2.
Wachtruime in SLC airport.
Van Salt Lake City naar Toronto.
We waren amper op onze plaatsen voor de take-off, of de piloot had een rare informatie. Het vliegtuig kon niet genoeg kerosine tanken voor de directe vlucht naar Frankfurt. Iets met de hoogte, de warmte, te zwaar, enfin heel bizarre verklaring. Met een vertraging van 50 minuten is de vlucht uiteindelijk vertrokken. We zouden in Toronto/Canada bijtanken.
Eurowings A330-200 van SLC - Toronto - Frankfurt
Het zou een korte tussenstop worden, enkel om bij te tanken. De service aan boord: alles te betalen: 3,2 € voor een biertje, 2€ voort de oortjes. Bij de heenvlucht met Lufthansa waren de dranken zoals o.a. champagne/sekt nog inbegrepen.

Toronto - Frankfurt.
Na de tankbeurt kon er opgestegen worden om 22.20 voor de finale vlucht over 6450km die we zouden afleggen in 6 uur 14 minuten. We kregen ook nog een ontbijt. Uiteindelijk zijn we de volgende dag om 13.00 uur in Frankfurt geland. De aansluiting naar Brussel was voorzien om 13.25 uur. Dus onmogelijk om deze vlucht nog tijdig te halen.
Met Eurowings van Salt Lake City via Toronto naar Frankfurt.
Frankfurt.
Door de luchtvaartmaatschappij is er een herboeking naar een vlucht op de volgende dag gebeurt. We zullen vanuit Frankfurt via Amsterdam naar Brussel vliegen. We krijgen een hotelovernachting in Frankfurt in het Mercure hotel te Eschborn, en een taxi vanuit de luchthaven. In het hotel krijgen we nog een zeer summiere avondmaaltijd aangeboden. (wat kip en een beetje rijst). Meer een overlevingspakket.
Mercure hotel Frankfurt Eschborn.