Canada

dinsdag 5 juli 2022

Dag 11: National Park Banff

Programma dinsdag, dag 11 van de rondreis.
De eerste zonnestralen en een fris windje om de dag op dit hooggelegen gebied te beginnen. Canmore ligt op een hoogte van 1300 meter hoogte. Het is samen met Banff een wintersportgebied.
Trein die we gisteren gingen zoeken, rijdt rakelings voorbij ons hotel.
Na de felle regen gisteravond en deze voorbije nacht, zijn de vooruitzichten een stukje beter. We hebben hier een prachtig uitzicht op de bergen rondom ons die boven de 2000 meter reiken. Niet verwonderlijk dat er nog wat wolken blijven rondhangen. De verschillende programmapunten:
  • Inkopen in de Safeway
  • Lake Louise
  • Lake Moraine
  • Railway Station
  • Johnston Canyon
  • Banff
Om dit tijdig te kunnen afwerken vertrekken we om 08:10 uur uit het hotel.

Safeway supermarkt.
We lopen de supermarkt binnen om er onze voorraad voor deze middag op te slaan. Een lekker brood, wat fruit, drank, toespijs en al wat we nodig hebben voor onze middaglunch.
In de Safeway supermarkt te Canmore.
De Safeway ligt op nog geen vijf minuten van het hotel. Doordat we er gisteren reeds waren, weten we de belangrijkste producten al liggen. Om 08.40 uur zijn we definitief vertrokken.

Banff National Park.
Dit unieke natuurparadijs is erkend als werelderfgoed.. De bekendste meren zijn Lake Louise en Moraine Lake.

Lake Louise.
Het meer is vernoemd naar prinses Louise Alberta. Evenals de provincie vernoemd is naar deze prinses. Zij was het zesde kind van Koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk.
Het schitterende meer ligt ingeklemd tussen de bergen en is het beroemdste meer in de Canadese Rocky Mountains. Het lake wordt vaak genoemd als hét skigebied in de R.M. Het trekt vele toeristen aan wegens het natuurschoon in de omgeving.
Wandeling naar een uitkijkpunt over het Lake Louise.
De naam dateert van 1884 en verwijst naar princes Louise, een dochter van Koningin Victoria. Geen wonder dat de vissen hier klein blijven, want zelfs in augustus bereikt het meer slechts een maximale temperatuur van negen graden Celsius.
Lake Louise.
Na 84 km rijden komen we om 09:40 toe aan de Jewel of the Rockies. Er is een wandeling naar een uitkijkplatform. Het is een nogal lastige wandeling van 1,2 km met een hoogteverschil van 130 meter. Het uitzicht over het meer en het Fairmont Chateau is verbluffend. Aan de over is er een uitgelezen locatie om vele foto's te maken.
Lake Louise is het beroemdste meer van de Rockies en staat bovenaan het verlanglijstje van elke toerist. Een foto van het meer met Mount Victoria (3464) op de achtergrond prijkt op ontelbare boeken. Het Lake Louise wordt gevoed door het smeltwater van de Victoria Glacier dat langs de majestueuze Mount Victoria naar beneden stroomt. Maar spijtig genoeg kan geen enkele foto recht doen aan de ongeëvenaarde schoonheid van Lake Louise.met het glinsterende water en de majestueuze achtergrond van bergen, gletsjers en bossen. Na het nemen van de vele foto's rijden we verder om 11:40 uur naar het volgende lake: Lake Moraine.
Lake Louise
Lake Moraine.
Een 13 km verderop en om 12:00 uur en na 98 km komen we aan Lake Moraine. Het meer is gelegen op een hoogte van 1830 meter hoogte. Eveneens een schitterende locatie. Het is een korte wandeling van 300 meter. Het is net zo mooi en misschien volgens sommigen nog mooier. Het uitzicht is verbluffend.
Lake Moraine
Het meer is bekend door zijn blauwe kleur. Dit komt door de vele mineralen in het water. Deze komen van  het smeltwater van de omliggende gletsjers. Het ligt op een hoogte van 1850 meter.
Wandeling naar een uitzichtpunt over Lake Moraine.
Lake Moraine heeft een aparte azuurblauwe tint. Deze unieke kleur wordt veroorzaakt door de lichtbreking op het gletsjerstof. Dit door de gletsjerwerking tot poeder geërodeerde rots. We vertrekken hier om 12:50 uur.

Treinstation.
Het was wat zoeken naar een omgeving voor het eten van onze lunch. Er is niet veel te vinden behalve een oud treinstation. Niet veel bijzonder, maar toch rustig om ongestoord te middagmalen.
Hier hebben we van 13:30 uur tot 14:00 uur onze lunch kunnen eten.

Johnston Canyon.
Via Bow Valley Parkway rijden we verder naar Johnston Canyon. Deze canyon is een van de populairste attracties van het Banff  National Park dat op zijn beurt weer tot de mooiste natuurgebieden van Canada behoort. Een sprookjeslandschap is de term die deze canyon het beste omschrijft. Door de canyon is een pad aangelegd door de kloof. We komen hier toe om 14:45 uur.
Johnston Canyon
Johnston canyon
Het eerste stuk van de wandeling eindigt bij de Lower Falls, een waterval die een perfecte kom in de rotsen heeft uitgesleten. Dit na 1,1 km. Verder kan men nog verder tot aan de upper canyon wandelen over een extra 1300 meter.
Zwarte beer in berenland.
Nadat we vertrokken vanuit Johnston Canyon om 16:45 uur was er warempel een zwarte beer zich te goed aan het doen aan het malse gras naast de weg. Men moet maar stilstaande wagens opmerken, en heel veel kans dat er een beer in de buurt is.
Zwarte beer langs we kant van de weg.
Ietsje verder was er nog een moose aan het grazen. De afstand van 100 meter was te groot om zonder sterke telelens een foto van te nemen.

Banff.
Na deze beren en moose beestjes gespot te hebben rijden we nog even Banff binnen. Wegens de nabijheid van de nationale parken blijft Banff een van de belangrijkste toeristische bestemmingen binnen Canada. Banff is magnifiek gelegen omgeven door bergen. De stad is gelegen in het hart van de Canadese Rockies, en geldt als een van 's werelds mooiste natuurbestemmingen. Banff is een leuke stad waarbij de hoofdstraat tevens winkelstraat verkeersvrij gemaakt werd. De Banff Avenue is een aaneenschakeling van toeristenwinkeltjes waar je, onder andere, leuke T-shirts kan kopen. We bezoeken dit leuke toeristenstadje Banff gedurende een uurtje van 18:00 tot 19:00 uur. Er zijn vele toffe terrasjes waar het aangenaam is om even iets te drinken.
Banff
In Banff city.
Logies.
We logeren voor de derde nacht in Canmore. We komen er toe om 19:30. Afgelegde afstand vandaag: 200 km. De schitterende omgeving maakt Canmore wel aantrekkelijk als verblijfplaats.
Route tot Lake Louise in Banff Natural Park.